Itt a cselekvés ideje! Önmegvalósítás 4.

Ön és emberismeret | 0 hozzászólás

Miért jó ha van önbizalmad?

Röviden? Mert akinek van önbizalma, nem fél, nem szorong és nem stresszel, ha probléma kerül az útjába.

Az önmegvalósító sorozat 3. részében azt ígértem, hogy olyan módszereket fogok bemutatni, amivel az önbizalmadat tudod növelni. Említettem, hogy egy beszélgetés, tárgyalás során mindig az a legfontosabb, hogy a beszélgetőpartnerek elégedettek legyenek a kommunikációjuk által elért eredményekkel.

Az előző részekből, gondolom világossá vált számodra, hogy egy asszertív képességekkel rendelkező, jól kommunikáló, érdekeit szem előtt tartó embernek meg van a megfelelő önbizalma és önbecsülése.

Amikor eljutottál odáig, hogy meg mered mondani a másik embernek, mit szeretnél és mit nem, mivel értesz egyet és mivel nem, ahhoz igen is kell, hogy meg legyen az önbizalmad és ne tartsanak vissza félelmeid. Ha Te olyan ember vagy, akinek nem szokása, hogy megvédje magát, nem vagy képes érdekeidet képviselni, akkor nem tudod megtapasztalni azt a sikerélményt sem, hogy milyen érzés, amikor egy nehéznek tűnő feladatot Te oldottál meg és élvezed a sikert. Az önbizalom nagyon fontos feltétele annak, hogy megtegyük azokat a fontos lépéseket, ami segítheti fejlődésünket.

Mire kell figyelned, ha szeretnéd, hogy nagyobb legyen az önbizalmad?

Győzd le félelmeidet!

Ne félj kimondani kívánságaidat, kifejezni igényeidet. Az önbizalommal rendelkező embereket nem bénítja meg a félelem, amikor cselekvésre szánják el magukat és mindig vállalják a következményeket.

Fogadd el az érzéseidet!

Félsz szembeszállni azzal, aki úgy érzed sokszor bánt és félsz a következményektől is. Ez természetes, de ezekkel a félelmekkel meg kell küzdeni, mert így tudsz közelebb kerülni a számodra jobb megoldáshoz. Mond el mit érzel, nem kell hagyni, hogy bántsanak, védd meg magad és vállald a felelősséget a következményekért. El kell kezdened a lehető legjobb megoldásokat választva, megoldani az eddigi problémásabb helyzeteket is. Így jutsz el oda, hogy az önbizalmad egyre nagyobb lesz.

Fogadd el  gyengeségeidet!

Az előző részekben felmérted, erősségeidet, ezért már ismered gyengeségeidet is. Fogadd el, hogy vannak gyengeségeid, de ne törődj bele. Tudod milyen voltál a múltban, de az a múlt, változtatni azon már nem tudsz. A jelenben viszont rájöttél, hogy mi az amit szeretnél megváltoztatni és tapasztalatból tudod, hogy mit nem szeretnél megismételni. Ezért is, tovább már ne foglalkozz a múlttal. Ahogy a szokásoknál beszéltük, itt is elmondhatjuk, hogy a viselkedésünkön, hozzáállásunkon mindig lehet változtatni. Gondolom már tapasztaltad, hogy nem könnyű változni és változtatni és beszéltünk is már erről, de hogy ki legyen életed irányítója, az csak rajtad múlik. Senki nem ismerheti az eredményeket és a dolgok kimenetelét, de a pozitív hozzáállás sokat tud segíteni abban, hogy pozitív eredmények szülessenek.

Használd tudatosan a testbeszédet!

Képzeld el, hogy jelen vagy egy megbeszélésen. Nem beszélsz, csak figyelsz. Figyeled a többieket és figyelnek téged is. Unatkozol? Mérges vagy? Érdeklődsz? Nézd, a másik a szemét forgatja…Ugye nem nehéz észrevenni, hogy ki az aki haragszik, ki az aki unatkozik, ki az aki érdeklődő? A kommunikációdhoz sokszor hívhatod a testedet is segítségül. A mozdulatok sok mindent elárulnak. Nem néz a partnered a szemedbe, görnyedt a testtartása, ez mind mind annak a jele, hogy a beszélgetés kimenetele negatív irányba mutat. Ha viszont nyugodt a beszéded, kiegyensúlyozott a testtartásod, az a kiegyensúlyozott ember jellemzője és esély a tárgyalás sikerére. A testbeszéded ha hiteles, őszinte, akkor ebből az emberek felé egy pozitív ember benyomását tudod mutatni és pozitív érzéseket közvetítesz feléjük. Próbáld meg tudatosan alkalmazni a testbeszédet és söpörd be az elismeréseket.

A  magabiztos  testtartásod mindig megmutatja, hogy milyen határozott ember vagy. Állj egyenesen, tartsd előre a fejedet, emeld föl az álladat. Érzed milyen jót tesz az önbizalmadnak ez a póz? Gyakorold és tudatosítsd magadban, ezt a pózt. Milyen érzés?

Neked is van intim zónád beszélgetés közben?

Ne gyere zavarba, hisz mindenkinek van intim zónája. Te sem szereted, ha ezen a zónán belül kerül valaki. Akkor érzed kényelmesen magad, ha megvan a megfelelő távolság a többi embertől. Tapasztald ki, hogy neked mennyi mozgástérre van szükséged és érd el, hogy ez a távolság mindig meg legyen, mert neked így a kényelmes.

Folytatás következik…….

Következő alkalommal azzal foglalkozunk, hogy mit gondol rólad a partnered, ha folyton babrálsz valamit, esetleg matatsz a táskád csatjával. A gesztusok sokat elmondanak a másik emberről és rólad is.

Mit kell tudni a gesztusokról?

Mit jelent, ha nem néznek a szemedbe beszélgetés közben?

Motyogsz….ez mit jelent a másik embernek?

Milyen a jó kézfogás?

Hogy jelenjél meg egy tárgyaláson? Neked van stílusod?

Te örülsz, ha elismernek? Képzeld el a másik embernek mit jelent az elismerés.

Közel jársz, hogy megvalósítsd az elképzeléseidet és már az önbizalmad is nagyobb. A cél az, hogy feljussunk a piramis tetejére és már nincs messze!

Következik az 5. rész!

Stresszmentes szép napot!

Forrás: Sue Hadfield-Gill Hasson, Asszertivitás

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük