Érdemes változtatni szokásaidon?

Múltkor az alábbi mondatokkal fejeztem be a második részt:

Légy motivált és tartsd szem előtt a változás pozitív szempontjait.

  • javulni fognak kapcsolataid
  • növekedni fog az önbecsülésed, önbizalmad
  • tele leszel sikerélménnyel
  • új lehetőségek fognak előtted megnyílni

A felsoroltak mellett még egy nagyon fontos szempontot érdemes megemlíteni.
Kevesebb lesz a stresszel, szorongással terhelt napod.

Szerinted érdemes a fentiek miatt is változnod?3. lépés az önmegvalósítás felé

Elgondolkodtál a kérdésen? Érdemes változnod?

Keressük meg rá a választ!

Tapasztalatok alapján azt tudom mondani, hogy a változás mindig nyugtalanító érzés, mert minden ismeretlentől bizonytalanná, instabillá válhatsz. A változás során nem ismered előre a kockázatokat és nem tudod felmérni az esetleges veszteségeket.

Úgy érzed kockáztatsz és nem tudod mi lesz az út végén, amin elindulsz. Emlékszel, amikor azt írtam, hogy vedd magad körbe pozitív emberekkel? Most kell hogy ott legyenek melletted és segítsenek a pozitív hozzáállásukkal, hogy Te, a pozitív szempontokra tudj koncentrálni.

Kimutatták*, hogy a viselkedésünk, szokásaink megváltoztatása hét szakaszra tagolódik.

1. A tudatosodás előtti szakasz

Lehet észreveszed, hogy viselkedésed valakinek nem tetszik, de Te úgy gondolod, hogy emiatt még neked nem kell megváltoznod. Nem érzed, hogy problémáid lennének a viselkedésed terén.

2. A felismerési és töprengési szakasz

Talán olyan hatás ért, ami miatt már el kezdesz töprengeni, hogy változtatnod kellene az eddigi viselkedéseden. Lehet el kellett telnie több időnek, mire tudatosan mérlegelted a helyzetedet. Nem vagy magadban biztos, hogy véghez tudod  vinni a változtatást, de felismerted, hogy előnyös is lehet számodra.

3. Előkészítési szakasz

Ez a szakasz lehet hosszú lesz, de ha felismered a pozitív lehetőségeket, akkor le is rövidülhet. A következő részeket viszont mindenképpen végig kell venned.

  • bizonyítékokat szeretnél, hogy valóban szükséges a változás
  • felméred az előnyöket és a hátrányokat
  • keresed a válaszokat, hogy mit kellene másképpen csinálnod
  • el kell döntened, hogy mikor fogsz hozzá
  • pontosítod a tennivalókat
  • leírod, hogy milyen pozitív célokat szeretnél elérni, mely területeken szeretnél változtatni

Ha tisztában vagy erősségeiddel, akkor tudod mik a gyengeségeid is, amit szeretnél megváltoztatni. Például, akinek nem erőssége a türelem, ami több esetben is a sikeres kommunikáció egyik tényezője lehet, akkor fokozatosan változtatni kell azon a szokáson, hogy minden feladathoz és együttműködéshez, türelmetlenül állsz hozzá. Múltkor már összeválogattad pozitív tulajdonságaidat, most  érdemes a hátráltató tulajdonságokat is felmérni, mert ahogy már írtam, ezek közül kerülnek ki a változtatásra várók.

Felejtsd el azt a szót, hogy NEM!

Amikor kitűzöd a célokat, mindig pozitívan fogalmazd meg. Példaként említeném: a nem fogok mindig kritizálni helyett, fogalmazd meg úgy a célodat, hogy toleránsabb, elfogadóbb leszek.

4. Cselekvési szakasz

Ebben a szakaszban kell megváltoztatnod a viselkedésedet, a nem megfelelő magatartásodat. Ez a szakasz szinte a legidegölőbb szakasz, azonban ha szisztematikusan előkészítetted, akkor a pozitív változások láttán, egyre lelkesebben fogod végigcsinálni. A változás során lehet az egész életmódodat is átalakítod.

5. A tanult viselkedésmód fenntartása

A sok munkával járó és sikeresen elsajátított viselkedési és kommunikációs módszereket mindenki szeretné fenntartani a látványos pozitív változások miatt. Érthető, hogy senki nem akar visszatérni ezek után a régi szokásaihoz.

6. Befejezés

A végén, már biztos vagy benne, hogy elsajátítottad a kívánt tulajdonságokat. Most már tisztában vagy érdekeiddel, nem félsz kimondani a véleményedet és nem agresszióval vágsz vissza, ha valaki ellentmondott neked, egy beszélgetés alkalmával. Az eredmény akkor lesz látványos, ha nyugodtan végigmész minden egyes szakaszon és folyamatosan változtatod meg a rossz szokásaidat.

7. Előrehaladás, változás, és visszaesés

Észrevetted magadon a változást, nagyon jól haladtál és a végén eredményeket is elértél. Ez teljesen természetes folyamat. Nem kell, hogy elbizonytalanítson azonban, az a tény, hogy bizony néha kizökkenhetsz egy tanult viselkedési formából és visszaesel a régi megszokott stílusodhoz, ami régen sem zárult jó eredménnyel számodra. Azt kell mondjam, hogy ez is természetes folyamat. Nem könnyű azt megvalósítani, hiába döntöd el, hogy mostantól mindenkiben csak a jót látod, mindenkivel csak szeretett teljesen viselkedsz és folytathatnám a sort. Egy új viselkedésmód megtanulása  nem könnyű feladat, sokat kell gyakorolnod és türelmesnek kell lenni magadhoz. El kell fogadnod, hogy a sikerhez nem mindig egyenes az út, sokszor lesz benne emelkedő, de lejtő is. Ez egy olyan tanulási folyamat, ami a gyakorlások után megerősít téged és növelni fogja az önbizalmadat.

A következő részben szeretnék olyan módszereket bemutatni neked, ami növelni fogja az önbizalmadat és megmutatja, hogy a kommunikáció során milyen lépéseket kell megtenned, hogy Te is és a beszélgetőpartnered is elégedett legyen az eredménnyel.

Ismerd meg a kérdésekre a választ!

  • tudod hogy érj el sikereket a pozitív a testbeszédeddel?
  • észrevetted már, hogy a gesztusokból is sok mindent meg lehet tudni?
  • használod a szemedet a kommunikáció során?
  • milyen a legjobb hanghordozás?

 

Folytatás következik…….

Legyen sok stresszmentes szép napod!

Forrás: Sue Hadfield-Gill Hasson Asszertivitás Fotó: pixabay

*C.C.DiClemente-J.O. Prochaska (1982) Addictive Behavior, 133-142.o.(Káros szenvedélyek, A dohányzási szokások önerőből történő és terápiás megváltoztatása.)