Magas a stressz-szinted? Vagy alacsony? Esetleg pont a megfelelő?

A fenti kérdésekre, tapasztalataid adhatják meg a választ.

Az egyik nagyon fontos tényező a stressz kezelésénél, hogy ismerd föl időben a stressz tüneteit, mert ha ez nem történik meg, akkor a stressz, komoly károkat is okozhat a szervezetedben. Hogy milyen károkat, a cikk végén olvashatsz róla!
A második, hogy ismerd a saját tűréshatárodat, amit egy adott stresszhelyzetben ellenőrzés alatt tudsz tartani.

Viselkedésünket leginkább egyéniségünk, tulajdonságaink határozzák meg. Van olyan ember, akinél hamarabb “elszakad a cérna” és van akinek a “hátán fát is apríthatnának” az sem nagyon érdekelné.
Szerinted Te melyikhez tartozol?

Lehet a fentiekből egyik sem jellemző rád.
Lehet te olyan vagy, akit feldob, előrevisz bármely kihívás, illetve a stressz által okozott izgalom?

Milyen tényezőktől függ, a stressz hatásainak feldolgozása?

– A stresszhelyzetekre való reagálást jelentősen befolyásolja az a környezet, amiben felnőtt, dolgozik és a szabadidejét tölti az ember.
– A stresszre adott reakció függ a kapcsolatok minőségétől.
– A stressz kezelését befolyásolja az életfelfogás, családból hozott szokások, a genetikai örökség és az érzelmi intelligencia.

Mi befolyásolja a stresszhelyzetekre adott válaszokat?

1.)
Stressz kezelése – Igaz barátokkal
Jobban elviseled a stresszt abban az esetben, ha olyan barátok vesznek körül, akikre mindig számíthatsz.

2.)
Stressz kezelése – Megértő családtagokkal
Az egyik leghatékonyabb stresszkezelés, amikor olyan összetartó családtagjaid vannak, akik a stresszhelyzetekben is melletted állnak.

Ha az előbb leírtak ellenkezőjét nézzük, ahol az ember,
– A társaság helyett inkább magányosan él
– Nincs igaz barátja
– Nincs összetartó családja….
Sajnos az ilyen emberek, szinte minden stresszhelyzetben nehezebben dolgozzák fel a stresszt és a válaszreakciójuk, stressz kezelésük sem mindig a legmegfelelőbb.

Vedd könnyen a stresszt! Hogyan?

– A stressz feldolgozása sokkal könnyebben megy, ha bízol magadban. Határozottságoddal, önbizalmad erejével, nem csak a gondolataidat tudod befolyásolni, hanem a stresszes helyzeteket, a stresszorokra reagáló esetleges indulataidat is.

Maradj mindig pozitív és optimista!
Akinek jó a humorérzéke, elfogadja, hogy a kihívások és a változások az élet természetes történései, annak a stressz kezelése sokkal könnyebben megy.

Uralkodj az érzelmeiden!
Tanuld meg érzelmeidet egyensúlyban tartani. A stressz által kiváltott érzelmek kezelésére, úgy mint a haragra, dühre és erős indulatok kezelésére, több módszer van, amit egyszerűen el tudsz sajátítani, bármilyen életkorban. Egyik ilyen, amikor tudatosan befolyásolod gondolataidat. Olvasd el!

Figyelj a tapasztalataidra és az alapján készülj fel a stresszhelyzetekre adott válaszokra!
Életed során biztosan te is átéltél már egy-két stresszeseményt. A “stressz-élmények” tapasztalatai alkalmasak arra, hogy felkészültebben kezeld a stresszhelyzeteket Az ilyen tapasztalatoknak, a megfelelő időben és a megfelelő helyen való alkalmazása, segítenek neked megbirkózni, a stresszkeltő eseményekkel.

Stresszhelyzetek, amik sokszor nem rajtad múlnak, de jó ha felkészülsz rá és megtanulod őket kezelni.
Fontos a stressz kezelése,…
– ha a munkádat elvesztetted
– ha problémáid vannak az iskolában
– ha problémád van a munkahelyeden
– ha problémád van a párkapcsolatodban
– ha anyagi problémáid vannak
– ha sokat dolgozol
– ha otthon problémák adódnak

A külső tényezők mellett, gondolataid által gerjesztett stresszes állapotokat is meg kell tanulnod kezelni. Ilyenek, ha…
– folyton aggódsz,
– pesszimista vagy
– negatívan gondolkodsz
– irreális elvárásaid vannak
– mereven ragaszkodsz az elképzeléseidhez
– rugalmatlan vagy

Ahogy már ebben az írásban is említettem, egyéniségünk, az eseményekhez való hozzáállásunk, stressz-szintünk, nagyban befolyásolja, reagálásunkat a stresszeseményekre.
Nézzünk erre néhány példát.
Te hogy viselkednél a következő stresszhelyzetekben?

1.)
Ha munkahelyeden több ember előtt prezentálnod kellene egy tervet?
– nem okozna problémát, mert örülsz, hogy szerepelhetsz és egyébként is imádsz sok ember előtt beszélni, tudod kezelni az ilyen fajta stresszt. Vagy…
– egész éjszaka nem tudsz aludni, folyton a holnapi napon gondolkodsz, mert te inkább olyan háttér munkásként érzed jól magad és nem szereted a nyilvános szereplést, amibe most belekényszerítenek.

2.)
Sietsz egy találkozóra, autódat le akarod egy parkolóban állítani, de jó pont ott van egy hely…..erre hirtelen eléd vág egy másik autó és elfoglalja a szabad helyet
– nem örülsz ennek a ténynek, de ha már így jártál, nem tudsz mit csinálni, keresel másik szabad parkoló helyet
– őrjöngsz, kiabálsz, kiugrasz az autóból, fenyegeted a másik autóban ülőt, mert szemtelenül elfoglalta a kiszemelt helyet. Teljesen felidegesítetted magadat.

3.)
Az iskolában rövid határidővel kapsz egy feladatot, ami befolyással lehet a jegyedre
– teljesen rendben van a rövid határidő, mert szereted a kihívásokat, ezért nagy izgalommal fogsz hozzá a feladathoz
– a tanárt elmondod mindennek, úgy érzed direkt “szívat” téged, mert ennyi idő alatt képtelenség, hogy megcsináld amit kér.

4.)
Orvoshoz készülsz kivizsgálásra
– nem aggódsz, mert tudod milyen egy ilyen kivizsgálás, felkészültél rá, tudod mire számíthatsz
– stresszes állapotba kerülsz, mert az orvosnál bármi történhet, nem érzed, hogy fájna valamid, de mi van ha az orvos még is talál valamit?

5.)
Barátokkal étterembe mentek, sokat várakoztatnak és az adag sem a megfelelő
– tudomásul veszed, hogy sokan vannak az étteremben és szegény pincérek is folyamatosan rohangálnak, nem akarod még te is terhelni őket a panaszkodásoddal és ezzel magadat is felidegesíteni. Kerülöd a stresszhelyzetet
– eleged van a várakozásból és még a hús is egy gyereknek való adag, ezt szóvá is teszed, szó szót követ, végül kikéred a panaszkönyvet és jól megmondod nekik a magadét.

Miért fontos, hogy megtanuld kezelni a stresszt és ellenőrzésed alatt tartsd a stressz-szinted?

Selye János, az “Életünk a stressz” írója szerint

“Az életben maradás két lehetséges útja a harc és az alkalmazkodás. Leggyakrabban az alkalmazkodás az, ami eredményesebb.”

A folyamatos stresszállapot és az adott válaszok, reakciók, nagyban befolyásolják szervezetünk egészségét, illetve egészségügyi problémáinkat.
A kialakult krónikus stressz gyengítheti az immunrendszert, magas vérnyomást okozhat. Növelheti a szívinfarktus és a stroke esélyét, hozzájárulhat a meddőség kialakulásához és felgyorsíthatja az öregedést.

Aki nem tanulja meg időben kezelni a stresszt, annak később mentális és érzelmi problémái is lehetnek.

Milyen betegségeket okozhat még a hosszabban tartó stresszállapot?
– ízületi fájdalmak
– alvászavar
– szívbetegség
– emésztési problémák
– depresszió
– súlyproblémák
– különböző bőrbetegségek
– autoimmun betegségek

Ha úgy érzed, hogy kicsúszik a talaj a lábad alól, akkor az egészséged érdekében is érdemes stresszkezelési gyakorlatokat végezned, stresszkezelési módszereket megtanulnod, hogy növelni tudd a stressz-tűrő képességed és megfelelően tudj viselkedni a stresszhelyzetekben.

Olvasd el! Ez is segíthet!
10 tipp, hogy maradj nyugodt stresszhelyzetekben!

Stresszmentes szép napot! 🙂