Mutasd meg mit tudsz!
Minél jobban teljesítesz, annál sikeresebb leszel!
Legyél jobb mint a többiek!
Vállalkozzál, dolgozzál és legyél sikeres!

stresszkezeles_maradj_nyugodtA jelenkori fogyasztói társadalom keményen diktálja a tempót és szinte csak a teljesítményt ismeri el. Arra ösztönöznek a hírek a reklámok is, hogy egy teljesítmény-centrikus környezetben dolgozzál, építsél kapcsolatokat, neveld a gyermekeidet. Felvázolnak egy jövőképet, egy elérendő célt, amin ha végigmész sikeres leszel, megvalósíthatod álmaidat. A döntést, a te kezedbe adják.

Te pedig elindulsz a célod felé és azt tapasztalod, hogy egyre több inger, stresszhatás ér, amit sok esetben magadtól kell megoldanod. A felelősség és a választás is nagyobb részt a tiéd.
Ha rosszul választasz, kudarcok sorozatát élheted át, amivel sokat veszíthetsz, többek között az önbizalmadat is. Ráadásként, a negatív élmények sorozata kiváltója lehet a szorongásodnak, félelmeidnek és a depressziónak.

Szeretnél sikeresen kijönni a konfliktusokkal terhelt szituációkból, szeretnéd elkerülni a stresszes helyzeteket, ezért meg kell tanulnod, hogy bizonyos esetekben engedsz, alkalmazkodsz.
Elkezdődnek mindennapi játszmáid azért, hogy megfelelően tudd kezelni a stresszt kiváltó élethelyzeteket.

Az ember-környezet modell szerint (1995, Kopp és Skrabski), az emberek a stresszes állapotok során az egyensúlyra törekednek és próbálják úgy megoldani a konfliktusokat, úgy dönteni, újszerű stresszhelyzetekben, hogy az egyensúlyvesztés mihamarabb helyreálljon, fennmaradjon.

A stresszhelyzet megoldható úgy is, hogy a problémára fókuszálsz (1978, Lazarus és Launier)és megpróbálod azt megváltoztatni, illetve a jövőben elkerülni. De sok esetben és ez ami nem mindig jelent sikeres megoldást, az érzelmeidre hagyatkozol, és érzelmi reakciókkal akarod megváltoztatni a negatív érzelmeket.

Billings és Moos (1984) kutatásaik alapján megállapították, hogy akik a problémaközpontú megküzdési stratégiát választották stresszes helyzetekben, akár stressz alatt, vagy stressz után, kevésbé voltak depressziósak.

A mai fiataloknál sokszor azt látjuk, hogy inkább elkerülik a szorongásokkal, feszültséggel járó problémákat, a könnyebb utat választják, mint hogy a megküzdést választanák.(drog,alkohol)

Kutatások megállapították, hogy a tartós stressz az önuralmat befolyásoló változást is létrehozhat az agyban. Azonban a stressz és a szorongás megfelelő szintje és kordában tartása lehet a siker egyik kulcsa is.
Egy amerikai kutató, Elizabeth Kirby megállapította, hogy a megfelelő, de szakaszos stressz-szint, hozzájárulhat a memória javulásához. A túlzott és állandósult stresszes állapot viszont már káros hatással lehet az agyra és beteggé tehet.

A gyakori és hosszan elhúzódó stressz, félelem, aggódás, növelheti a szívbetegségek kockázatát, a depressziót, az elhízást és csökkenti a kognitív (megismerésre, gondolkodáson alapuló) teljesítményt.

A stressz kezelése, nagyrészt rajtad múlik, szubjektív, te irányítod.
Sikeresen alkalmazhatod azonban te is azokat a megküzdési stratégiákat, amit az elismert menedzserek tesznek. Ők tudatosan, stresszes körülmények között is tudják, hogy csökkentség a stressz-szintjüket, gátolják meg a stressz tartós elhúzódását, legyenek bármilyen környezeti hatásoknak kitéve.

Most te is megtudhatod melyek ezek a stratégiák és mikor, hogy érdemes alkalmazni őket!

A top menedzserek legyenek bármilyen stresszhelyzetben….

1.)
stresszkezeles_hala_koszonetŐk értékelik és hálásak azért, amivel rendelkeznek.
Ez a tulajdonság jelentősen csökkenti a kortizol (stresszhormon) hatását és javítja a hangulatot. Az életük során ez a pozitív hozzáállás a jó közérzet mellett, erőt, és energiát biztosít számukra.

2.)
Ők nem aggódnak folyton.
Nem teszik föl mindig azt a kérdést, hogy “mi lenne ha…” Élnek a jelenben és a feladataikra, a megoldásokra koncentrálnak. Az aggódás csak fenntartja azt a stresszes állapotot, ami megakadályozza a “józan” gondolkodást és útját állja a megoldó cselekvésnek.

3.)
Ők pozitívan gondolkodnak.
Most mondhatnád azt, hogy ha jól mennek a dolgok nem nehéz pozitívan gondolkodni. Az igazi kihívás az, amikor nem igazán úgy alakulnak a dolgaid és akkor kell valami jó hangulatú, pozitív jelentőségű eseményre gondolni.
A sikeres emberek megtanulták, hogy a nehezebb pillanatokban próbálják gondolataikat irányítani. Ezért tudják figyelmüket úgy összpontosítani, hogy előhívják azt a pozitív élményt, izgalmas eseményt, ami jó irányba befolyásolhatja hangulatukat. Ilyen élmény lehet aznapi, tegnapi, múlt heti, de akár egy izgalmas jövőbeli esemény is.

4.)
Ők tudják, mikor kell kikapcsolni a technikát.
Nem lehet a nap 24 órájában figyelni, intézkedni, megoldásokat keresni, problémákat megoldani. Ha ezt tennék az emberek, akkor a siker elkerülné őket és a stressz folyamatosan ott lenne az életük minden percében.
Ezért az igazán sikeres vezetők, rendszeresen és adott időpontban eltudnak szakadni a telefontól, a számítógéptől és mindentől ami a munkájukkal kapcsolatos. Egyszerűen kikapcsolják őket!
Ezt a szokást próbáld te is fokozatosan elsajátítani és egy idő után észre fogod venni, hogy mennyivel nyugodtabbak az estéid és a hétvégék.

5.)
Ők kevesebb kávét isznak.
Lehet te nem ezt látod, de akkor nem is biztos, hogy igazi sikeres emberrel találkoztál. 🙂
Sokan a túlzott kávé fogyasztást választják menekülő útnak a stressz ellen. (Nehéz helyzetbe kerültem nem baj, iszom egy kávét és megoldom, de ha egytől nem oldom meg, akkor iszom másikkal is)
A sok kávé valószínű “feldob” és úgy érzed megállíthatatlan leszel tőle, gyorsabban fogsz teljesíteni, tele leszel adrenalinnal. De vajon ez a teljesítmény átgondolt és megfelelő lesz az irodában? Ott nem hegyet kell megmászni és azért kell a kávéból nyert energia, hanem egy problémát akarsz higgadtan és kiválóan megoldani. A kávé inkább a stresszes helyzetek barátja és nem a jó megoldásoké. Gondolkodj el ezen!

6.)
Ők időben és eleget alszanak.
Az alvás frissít, feltölt és felszabadít. A kialvatlanság csökkenti az önkontrollt, a figyelmet a memóriát és jelentősen megemeli a stresszhormon szintjét. A sikeres menedzserek tudják, hogy felelős munkát, jelentős értékű projekteket, csak kipihenten tudnak pontosan, az elvárásoknak megfelelően megoldani. Miért jó ha éjfél előtt mész aludni? Olvasd el itt!

7.)
Ők nem beszélnek mindig negatív gondolataikról.
A stresszt nem táplálják olyan negatív gondolatokkal, amik elveszik a figyelmüket, az energiájukat és a sikerük útjába állnak.
Sokan a negatív gondolatokat tényként kezelik. Ezen úgy lehet segíteni, hogy fogsz egy papírt és leírod őket. Amikor alaposan átnézed a valóság alapját egy gondolatnak úgy ,hogy a szemed előtt van a papíron rájössz, hogy többségében a te negatív hozzáállásodat tükrözi személyekkel, eseményekkel kapcsolatban.
Gyakorlással átalakíthatod a negatív gondolataidat. Itt is írtam róla, hogy alakítsd át a negatív gondolatokat pozitívvá. Olvasd el!

8.)
Ők ha kell, újragondolják lehetőségeiket.
A sikeres ember tudja, hogy nem lehet mindig irányítani a körülményeket. Nem aggódik folyton azon, nem stresszel, hogy megváltoztassa azt, amit nem tud. Az adott körülményekhez, elvárásokhoz, viszont megtudja találni az ideális szempontokat, válaszokat. Ők a legjobb megoldásokon gondolkodnak és nem próbálják a környezetüket megváltoztatni.
Próbáld ki és írj egy listát azokról amik szerinted nem működnek megfelelően, amin szerinted változtatni kellene. Lehet mire a végére érsz látni fogod, hogy egyre kevesebb lesz az, ami a te hatáskörödbe tartozik, amin te tudnál változtatni, ezért nem is érdemes miatta idegeskedned.

9.)
Ők tudják, mikor kell nagy levegőt venni.
A sikeres emberek, mielőtt elveszítenék a fejüket, érzik, hogy a stressz kezd elhatalmasodni fölöttük vesznek egy nagy levegőt. Az ilyen légzésnek természetesen megvan a technikája, nem mindig könnyű és nem mindig ideális a helyszín sem. Viszont érdemes megtanulni és alkalmazni. Egy-két percig összpontosítani kell a mély légzésre, hogy kitisztuljon a fejed és megteljen levegővel a tüdőd.
Próbáld ki, és láthatod, hogy a negatív gondolatok helyét át fogják venni a nyugodtabb pillanatok.

10.)
stresszhelyzet_egyuttmukodesŐk igénybe veszik a segítséget.
Vannak olyan helyzetek a top vezetők életében is, amihez szakemberek segítségét kérik. Több esetben is lehet ilyen. Ilyen például a munka és magánélet összeegyeztetése, a konfliktusok kezelése, az időbeosztás, a munkatársakkal való együttműködés és a kommunikációs, prezentációs problémák kiküszöbölése.

A szakemberek segítsége mellett még nagyon fontosak a baráti és a családi kapcsolatok is.
Fontos, hogy mindenkinek legyen olyan “bizalmasa”, akivel meg lehet beszélni a felmerülő problémákat. Jól ismered az illetőt és tudod, hogy meghallgat, segítséget nyújt.

A tapasztalatok is azt mutatják, ha sikerül magunkból kibeszélni azt, ami bánt, találunk olyan segítőt aki meghallgat és új perspektívából rávilágít a problémákra, esetleg a megoldást is megmutatja, akkor utána jelentősen csökkenhet az aggódás, szorongás és több negatív hatású stresszhelyzet is.

Én hiszem, hogy Te is képes vagy segítséggel, vagy akár egyedül is leküzdeni a stresszt!

Stresszmentes szép napot!

Forrás: Forbes.com
Magyar Pedagógia 106.évf.1.szám
Fotók: pixabay