Stresszkezelés? Stresszcsökkentés? Hogyan? Miért?

Ha röviden és tömören szeretnék fogalmazni, azért fontos a stresszkezelés, hogy a stressz miatt ne alakuljon ki nálad semmilyen betegség.
Ettől azonban összetettebb a stressz kialakulása is és a stresszkezelés is.
Nagyon fontos viszont, hogy mindkettőhöz Te kellesz!

A boldog gyermekévek után jön a felnőttkor, amikor már nem csak magadnak, hanem másnak is felelősséggel tartozol.
A nap minden percében döntened, választanod kell. A munka mellett okosan kell gazdálkodni az időddel. Munka, család, szabadidő. Miből vegyél el és mihez tegyél hozzá?
A nap 24 órából áll és te úgy érzed neked sokszor az is kevés. Otthon is és a munkahelyeden is szeretnéd kihozni a maximumot. (Hol a szabadidő?)
Sokszor érzed úgy, hogy semmit nem tudsz tenni, semmit nem tudsz változtatni. Lassan beletörődsz abba, hogy ennek így kell lenni.

De nem!
Miért kellene az embernek betegre dolgoznia magát? Márpedig ha nem figyelsz oda, akkor előbb-utóbb a stressz miatt beteg leszel. Először beteg lesz a lelked, utána pedig a tested.

Mit lehet ilyenkor tenni?

Bízzál magadban! Rajtad múlik, hogy mennyire tudod ellenőrzésed alatt tartani a stresszhelyzeteket. A stresszkezelési módszerek nem bonyolultak, könnyen tudod te is alkalmazni bármelyiket.

A stresszcsökkentés-, stresszkezelés technikái közé tartozik többek között az életmódváltás, a problémákhoz való hozzáállás, gondoltaid és érzelmeid irányítása, valamint a kommunikációd minősége az emberek felé.
Bármilyen stresszhatás ér téged, ha az előbb felsoroltakat megtanulod helyesen alkalmazni, akkor egy idő után kisebb lesz rajtad a nyomás és ellenőrzés alatt tudod tartani a stresszhelyzeteket.

Mit jelent a stresszkezelés?

Főiskolás koromban amikor vizsga előtt várakoztunk a folyosón, több csoporttársam kezében ott volt a cigi és amíg nem hívták be, folyamatosan rágyújtott. A barátnőm ilyenkor csokit evett, és volt aki 5 percenként mosdóba járt, én kértem a barátnőmtől csokit, a barátom pedig jókat nevetett mindannyiunkon. 🙂 Ebből a kis történetből is láthatod, hogy nem vagyunk egyformák. Van aki az előtte álló problémát könnyebben fel tudja dolgozni és van olyan aki nehezebben. Ezért a problémákra való megoldások sem egyformák.

Amikor te is úgy érzed, hogy sűrűsödnek a problémák, egyre több a stresszforrás, a stresszhelyzet, és már nem tudod őket úgy megoldani ahogy eddig tetted, akkor jó ha ismersz egy két stresszkezelési technikát.

Biztosan te is hallottad már azt a mondást, hogy megtalálta zsák a foltját.
A stresszkezelés is valami ilyesmi. Mindenkinek magának kell éreznie, hogy kik azok az emberek, akik miatt stresszel, vagy melyek azok a helyzetek, amitől folyton ideges. Amikor egyértelművé vált számodra, hogy ezeket a szituációkat, eseményeket, embereket, nagyon szeretnéd kezelni, vagy a várható bonyodalmakat elkerülni, akkor kell a stresszkezelésére is alkalmas módszert, a neked legmegfelelőbb módszert kiválasztani.

Ezek a Te stresszforrásaid!

Na nem, látatlanban én nem tudom megmondani, hogy te mitől stresszelsz, mert ezt csak te tudhatod. Illetve lehet, hogy te sem tudod?
Akkor rögtön itt van egy jó módszer arra, hogy beazonosítsd a stresszkeltő eseményeket, mert így tudod kiválasztani a legalkalmasabb stresszkezelési módszert.

Kell egy toll és egy jegyzetfüzet!

Azt gondolom, hogy a legtöbb táskában van hely egy kis naplónak és tollnak.
Amikor úgy érzed, hogy negatív stresszhatás ért te nagyon alaposan leírod, hogy mit éreztél abban a szituációban. Pontosan mi okozta a stresszt és mi volt abban a helyzetben a reakciód, valamint mit tettél annak érdekében, hogy jobban érezd magad a stresszhelyzet után?

Persze vannak egyértelmű stresszforrások. Ez lehet egy munkahely elvesztése, szeretteink elvesztése, betegsége, a mi betegségünk. Ilyen esetekben sokszor érdemes a szakemberek segítségét kérni.
Azokra a problémákra azonban, amik naponta jelen vannak életedben, akár a munkahelyeden, otthon, úton, iskolában, azokra te is tudsz megoldást találni (segítek), és így a stresszt is sikeresen tudod kezelni.

A stresszkezeléssel, a mai rohanó világunkban napi szinten kell foglalkozni.
Ezért is javaslom minden napra a naplóírást, ami nagyon jó lesz arra, hogy egy két hónap múlva beazonosítsd a stresszt és a hozzá tartozó viselkedésmintákat.
Még egyszer! Ezeket ne hagyd figyelmen kívül a naplód írása közben!
A stresszhelyzetre adott reakciókat, érzéseidet, gondolataidat, viselkedésedet.

Ez is lehet stresszforrás!

A munkahelyeden határidős feladatot kell megoldanod.
A szoros határidő benned negatív érzést vált ki. Nem tudsz aludni, folyton csak a feladaton agyalsz és nem bízol abban hogy sikerül határidőre végezned.
Gondolom azért kaptad meg ezt a feladatot, mert szakértője vagy és bíznak benned, hogy sikeresen megoldod. Az idegesség forrása ebben az esetben tehát a határidő. Ha időben kezdtél hozzá, akkor biztos időben is fogsz végezni vele, azonban ha az utolsó pillanatra hagytad, akkor van okod idegeskedni. Valószínű, hogy az ezzel járó stresszt akkor tudod elkerülni, ha változtatsz az időbeosztásodon, odafigyelsz az időtervezésre. A stressz megelőzhető ha szokásaid közé felveszed a tervezést is. Apropó szokás, lehet azon a szokásodon is változtatni kellene, hogy mindent az utolsó pillanatra hagysz?

A családod hétvégén kirándulni szeretne.
Hetek, sőt hónapok teltek el és ti mindig otthon vagytok hétvégén is. Nincs időd, hogy elmenjél a családdal kirándulni, túrázni. Sok a munkád, mindig ez a kifogás. Egy percet nem tudsz pihenni mindig erre panaszkodsz, de amikor ott a hétvége, akkor még is dolgozol.
Jó úton jársz, hogy egyre jobban jelen legyen a stressz az életedben.
Ideje lenne változtatni az ilyen hozzáálláson. Ha megfelelően osztod be az idődet, akkor a családra is kell hogy jusson. A mozgás, az aktív szabadidős tevékenységek segítenek elkerülni a stresszt és azokat a betegségeket, amik a stressz miatt kialakulhatnak.
Tehát ne keresd a kifogásokat, főleg ne a családod kárára!

Igen, az emberek sokszor magukat hozzák stresszes helyzetbe, hozzáállásukkal, a kifogások keresésével, vagy mások hibáztatásával.
Akkor tudsz változtatni a negatív érzelmeket kiváltó helyzeteken, ha te is változol.

Ilyen is megtörténhet!
Ha nem tudsz a körülményeken változtatni, és persze nem te választhatod meg magadnak a főnöködet, a kapott feladatokat, akkor ugye tudod, hogy csak rajtad múlik a stresszhelyzet megelőzése, és neked kell érezned, hogy melyik stresszkezelési módszer a legjobb számodra?

Első lépés a stresszkezelésre!
Ahogy már fentebb is írtam, a stresszkezelési módszerek kiválasztásában és alkalmazásában sokat segíthet a naplóírás. Aki erre nem sajnálja az időt, az megtalálja a neki legmegfelelőbb módszert.

Ezeket kerüld el!
Akik úgy akarják felvenni a harcot a stresszel, hogy az egyszerűbb, de egyben egészségtelenebb módját választják, rövid és kicsi sikereket fognak elérni a stresszkezelésben.
Ilyen egészségtelen módja a stresszkezelésnek a dohányzás, a túlzott alkoholfogyasztás, egészségtelen ételek fogyasztása, nassolás, sok éjszakázás, gyógyszerek.

Válaszd a stresszkezelésnek az egészségesebb módját!

Találd meg azt a módszert ami megnyugtat és amitől jobban fogod érezni magad. Figyelj azonban arra, hogy ami másnak jó, az nem biztos, hogy neked is megfelelő lesz a stresszkezelésre.

Ezt próbáltad már?
A stressz csökkentése időtervezéssel! Olvasd el!

Nézd meg a többi írást is, mert sok hasznos stresszkezelési módszert találsz. Lehet pont megfelel valamelyik neked!

Stresszmentes szép napot! 🙂